Valdivia

Eindelijk terug zon...

Bekijk Zuid-Amerika op HeleenB's reiskaart.

Na het weersfiasco in Pucon (4 dagen rondhangen om een vulkaan te zien... en het dan uiteindelijk maar opgegeven...) bracht Valdivia terug zon.

Valdivia is een aangenaam stadje met een echt Chileens karakter en een heerlijk rustige botanische tuin. Ideaal om je rustig in neer te planten en de reis wat verder te plannen.

Alle dagen, van 's morgens vroeg tot 15u 's middags, domineert de vismarkt, aan de oever van de rivier, het hele dorpsgebeuren. Een groep ultravette zeeleeuwen ligt vlak achter de viskraampjes te wachten op hun volgende smakelijke hapje. Geweldig om bezig te zien. Enkel wanneer de hele boel na 15u opgekuist wordt en alle afval in de rivier verdwijnt, schieten ze in actie om alles op te vissen.

Vanuit Valdivia kan je prachtige boottochten maken. Een aantal oude forten, waar hilarische verkleedpartijen gehouden worden, zijn de bestemming bij uitstek.

Geplaatst door HeleenB 13:38 Gearchiveerd in Chili Reacties (0)

Talca en Pucon

Een prachtige treinreis en veel wolken...

Bekijk Zuid-Amerika op HeleenB's reiskaart.

Talca zelfs stelde niet veel voor. Een aangenaam stadje kon je het niet echt noemen en veel te zien was er ook niet, maar de treinreis naar Constitucion (ongeveer 3 uur) was ronduit prachtig.
Drie oude wagons, langer was de trein niet. Hij rijdt ook maar 2 keer per dag. Mijn treinreis was dus om 7 uur 's morgens. De eigenaars van mijn hostel hadden me aangeraden om links te zitten en dat was duidelijk met reden. De hele reis lang kreeg je de prachtigste zichten over de Rio Maulle en de vallei.
Onderweg stopte de trein in kleine stationnetjes, waarvan een bestond uit een oude treinwagon. Geweldig om te zien.

Vanuit Talca ben ik iets zuidelijker getrokken naar Pucon. De uitvalsbasis om de Villarica vulkaan te bekijken en beklimmen. Alleen het weer zit een beetje tegen. Normaal regent het hier niet tussen oktober en april, maar de eerste twee dagen dat ik hier was, ben ik niet verder geraakt dan uit mijn kamer tot aan de open haard met een boek. Gisteren ben ik gaan fietsen naar Ojos del Caburgua (watervallen). Een serieus zwaar tochtje, maar absoluut de moeite waard.
Vandaag was ik van plan om verder te trekken, maar oudejaarsavond is nogal moeilijk om hostels te vinden en dus blijf ik hier nog een nachtje hangen. Vanavond voorspellen ze vuurwerk boven het meer, dus dat zal ook wel de moeite zijn.

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Geplaatst door HeleenB 10:19 Gearchiveerd in Chili Reacties (0)

Isla de Pasqua / Rapa Nui

oftewel... PAASEILAND

Bekijk Zuid-Amerika op HeleenB's reiskaart.

Een mythische bestemming... en zo moeilijk om te beschrijven.

Toen ik er aankwam; tropische temperaturen, regen en mist. Het hele eiland was gehuld in een laag nevel, die het helemaal een mysterieus tintje gaf.
Gelukkig was de rest van de week droog, zodat ik ten volle kon genieten.
Iedereen kent wel de iconische afbeeldingen van het Paaseiland; de 15 Moai op een rij, of de 5 Moai aan het strand, maar er zijn er zoveel meer.

Even heel beknopt het verhaal achter de Moai (standbeelden):
De Moai stellen de voorvaders voor die over hun stam waken. Ze zijn gemaakt uit vulkanisch gesteente. Waarschijnlijk hebben de eilandbewoners bij het vervoeren van deze mastodonten naar hun standplaats alle natuurlijke bronnen uitgeput en na verloop van tijd was er geen boom meer te vinden op het hele eiland.
Toen de populatie volledig uit zijn voegen barstte en er niets meer was, hebben ze dan maar (onder andere) mekaar opgegeten. In ieder geval werd de hele Moai cultuur opgedoekt na de burgeroorlog (ergens in de 16de eeuw) Alle onafgewerkte beelden zijn blijven staan op de vulkaanflank waar ze gemaakt werden.

Die vulkaanflank is ongelooflijk indrukwekkend. Maar niet alleen daar; over het hele eiland vind je Moai terug.
Buiten de Moai staan er langs de kustlijn ook vele stenen met afbeeldingen van allerlei dingen (een soort van hiërogliefen als het ware).

Naast al die culturele hoogstandjes is het Paaseiland gewoon een en al natuurpracht. Ideaal om te gaan wandelen (tussen de paarden - er zijn er meer dan bewoners - en neen, ik heb er niet opgezeten) of te gaan fietsen.
De krater van orongo (een van de drie vulkanen waaraan het eiland zijn bestaan dankt) was ronduit prachtig.

Buiten cultuur en natuur vind je op het Paaseiland niets. De winkels verkopen (bijna) geen eten, groenten zijn er al helemaal niet te vinden. Alles wat je er vindt is op zijn minst 4 tot 5 keer zo duur als op het vasteland.
Ik heb dan ook nog nooit zoveel frigoboxen van een vliegtuig zien stappen als op de vlucht van Santiago naar Rapa Nui.
Wat ik wel gevonden heb, was een winkeltje waar ze verjaardagsbrol verkochten, zodat ik mij een hoedje kon aanschaffen en mijn dertigste verjaardag samen met de Moai kon vieren...

Geplaatst door HeleenB 8:56 Gearchiveerd in Chili Reacties (0)

Valparaiso en Santiago

Gewoon wat rondhangen kan ook plezant zijn...

Bekijk Zuid-Amerika op HeleenB's reiskaart.

Aangezien ik vanuit Valparaiso een vlucht geboekt heb naar Rapa Nui (Paaseiland) voor morgen had ik veel tijd om gewoon rond te hangen.

In Valparaiso heb ik nog Ex Carcel bezocht. Een voormalige gevangenis, die nadat ze buiten gebruik was geraakt, omgetoverd werd in een kunstcentrum. Prachtige graffiti siert dan ook alle muren.

Sinds zaterdag ben ik terug in Santiago. Zondag waren het presidentsverkiezingen. Vraag mij niet wie er gewonnen heeft... Ik weet alleen dat het hele land plat lag door de verkiezingen. Alles, maar dan ook alles was gesloten. Zelfs de bussen reden niet, wat voor sommige reizigers een streep door hun rekening was.

Wat ik verder nog uitgespookt heb in Santiago:

• Veel gelezen in het park
  • Neruda's huis in Santiago bezocht (knap, maar niet zo impressionant als de andere twee)
  • Een bezoekje gebracht aan het musea van moderne kunst
  • Zotte avonden in het hostel (met misschien net iets te veel drank)

Morgen vertrek ik dus naar het Paaseiland...

Geplaatst door HeleenB 9:04 Gearchiveerd in Chili Reacties (0)

Santiago en Valparaiso

Terug in Chili...

Bekijk Zuid-Amerika op HeleenB's reiskaart.

Na een ongelooflijk lange reis (ongeveer 60 uur in vliegtuigen en luchthavens) ben ik dan eindelijk toch terug in Zuid-Amerika, meer bepaald in Chili geraakt.
Het enige voordeel aan alle vertragingen en transituren was, dat er al goede bondgenootschappen gesloten werden om samen te reizen, nog voordat we een voet op Chileense bodem neerplantten.

Mijn eerste twee Chileense dagen heb ik in Santiago doorgebracht.
Het was een hele vreemde gewaarwording om de draad (na 2 maanden) weer op te pikken, op exact dezelfde plaats, en de oriëntatie van de stad al onder de knie te hebben, zonder het te beseffen.
Het waren twee dagen van vooral heel veel rondwandelen door de straten en de parken van de stad.

Santiago is geen typisch Zuid-Amerikaanse stad. Ze straalt een soort van Europese bekendheid uit, wat niet onaangenaam is om stilletjes weer op gang te komen.

Ondertussen hang ik al een dag of 5 in Valparaiso rond. Een prachtig kuststadje, gebouwd tegen een bergflank.
´Kleur´is het woord dat deze stad typeert. Alle huizen hebben prachtige kleuren en het straatbeeld is doordrongen van kunstige graffiti. Zelfs de vuilbakken maken onderdeel uit van dit prachtige geheel.
Gewoon rondhangen is dan ook zalig.

Santiago, Valparaiso en omgeving (Isla Negra) zijn de thuishavens van Pablo Neruda; de beroemde Chileense dichter.
Zijn huis in Santiago staat nog op mijn programma, maar de andere twee heb ik ondertussen al bezocht.
Twee prachtige woningen, waar ik zonder twijfel onmiddellijk zou intrekken. Een beetje te overladen naar mijn stijl, maar de uitzichten vanuit beide waren gewoonweg prachtig.

Geplaatst door HeleenB 7:23 Gearchiveerd in Chili Reacties (0)

(Berichten 21 - 25 uit 41) « Pagina 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 »